Sabtu, 23 Oktober 2010

Khalifah Kesayangan PAS Mulakan Projek Halau Melayu



Khalifah Lim Abdul Aziz berserta gerombolannya telah memulakan projek menghalau peniaga-peniaga kecil melayu di P.Pinang bagi edisi kedua selepas Aidilfitri.

Yang menjadi mangsa kerakusan kerajaan Lim Guan Eng kali ini ialah peniaga-peniaga melayu di Lebuh Sungai Pinang 1 yang berniaga di bahagian pulau.

Semua barang-barang yang digunakan untuk menjalankan perniagaan mereka termasuklah kanopi serta payung telah dirampas oleh pihak MPPP diatas arahan kerajaan negeri.

Inilah nasib yang diterima oleh melayu-melayu yang mahu berniaga di tanahair mereka sendiri. Dihalau umpama anjing kurap hanya kerana mahu menjaja kuih muih dan sebungkus nasi.

Apakah ini corak pentadbiran yang mahu diwariskan kepada generasi melayu akan datang? Dan apakah ini wajar dilabelkan sebagai pemerintahan yang menjadikan Khalifah Umar sebagai model?


GEORGETOWN – Akhirnya barangan peniaga di Lebuh Sungai Pinang 1 dirampas juga oleh Majlis Perbandaran Pulau Pinang (MPPP) pagi semalam.

Peniaga, Rusidah Che Daud berkata, ketika itu dia baru sahaja mahu memulakan perniagaan menjual lauk pauknya dan secara tiba-tiba pegawai penguat kuasa MPPP datang dan merampas barangan miliknya.

Menurutnya, dia yang pada ketika itu bersama dua adik beradiknya hanya mampu melihat pegawai tersebut merampas barangannya.

“Mereka langsung tidak kasihan dengan kami, harga kanopi yang mereka rampas itu mencecah RM400, mana lagi kami mampu cari dan beli sama seperti itu.

“Kenapa mereka datang secara tiba-tiba kerana sebelum ini kami sudah berikan surat pertanyaan dan juga berjumpa dengan mereka, tetapi mereka yang tidak mahu jumpa dengan saya, apa lagi yang saya mahu buat,” katanya.

Sementara itu seorang lagi peniaga, Zulkifli Ismail berkata, kanopinya pula diperoleh daripada hasil sumbangan rakan.

Dia kesal dengan sikap MPPP kerana mengambil barangan peniaga kerana pihak berkuasa terbabit belum berjumpa mereka dan berbincang.

“Saya sangat sedih dan kecewa dengan kejadian yang menimpa kami walaupun perkara ini sudah diberitahu wakil rakyat dan juga Bahagian Perlesenan MPPP tetapi mereka masih tidak mengambil peduli nasib kami,” katanya.

Peniaga kuih muih, Jamaludin Mohd Rawther berkata, kejadian tersebut berlaku kira-kira jam 9.30 pagi dan ketika itu dia ternampak dua kenderaan MPPP melalui Jalan Lebuh Sungai Pinang 1.

Katanya, dia yang pada masa itu hanya melihat pegawai penguat kuasa membuat rondaan sehingga ke jalan berhadapan dengan Pinang Court 2.

“Tiba di tempat saya mereka terus mengambil dua payung milik saya yang berharga RM100 dan kemudiannya meja peniaga nasi lemak yang diletakkan belakang saya juga dirampas oleh mereka.

“Saya tidak sempat berbuat apa-apa dan saya tidak tahu hendak kata apa kerana sebelum ini saya sudah membuat permohonan masuk ke Kompleks Desa Pinang 1, mereka mana mahu dengar cakap saya yang saya kata telah buat permohonan, jadi mereka hanya berlalu pergi membawa barang tersebut,” katanya. -SinarHarian

Tiada ulasan:

Catat Ulasan