Sabtu, 16 Oktober 2010

DAPigs Terus Menindas Melayu Pulau Pinang

Orang melayu terus dihina sehina hinanya di P.Pinang. Mereka dihalau dari kampung halaman sendiri, gerai diroboh, disuap dengan duit judi dan terbaru mereka mungkin dihalang mencari rezeki.

Pada mulanya mereka dihalang berniaga dipasar pagi Tanjong Tokong. Setelah isu menjadi heboh akhirnya MPPP memberi kebenaran bersyarat. Syaratnya adalah membersihkan tapak perniagaan setelah berniaga.

Syarat ini tak salah malah baguslah. Tetapi yang menjadi kemusykilan mengapa baru sekarang ianya mahu dijalankan. Dan mengapa sejak akhir akhir ini, orang melayu semakin dinafikan hak mereka sebagai manusia sedangkan peniaga sebangsa ketua kapitan Guan Eng mendapat lesen emas. Orang melayu dihalang berniaga diatas alasan mereka berniaga bukan ditempat sesuai.

Tetapi peniaga peniaga sebangsa Guan Eng terus mendapat kebenaran berniaga di New lane sedangkan mereka menyebabkan kesesakan jalanraya yang begitu dahsyat. Longkang-longkang pun kotor dan mungkin menjadi sarang tikus yang membawa penyakit leptospirosis, satu penyakit yang boleh membawa maut.









Guan Eng bukan sahaja tidak menutup tempat penjaja berkenaan malah membuat undang undang rimba iaitu menutup jalan itu dari digunakan oleh pengguna jalanraya. Malah peniaga-peniaga Cina diberikan keistimewaan untuk menggunakan seluruh jalan di depan gerai-gerai mereka daripada 4 petang hingga 12 malam. Sedangkan peniaga melayu dihalang dengan apa cara sekalipun.

Mungkin setelah lori 16 tayar merempuh peniaga peniaga sebangsa Guan Eng disana barulah peniaga disana dipindahkan. Atau lebih dahsyat, dia akan menuduh orang melayu sengaja membuat kacau disana.

Renung renungkan....

Gambar dan info dari : MIM dan MatkilauPenang
SUMBER http://malaysiaheaven.blogspot.com/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan