Jumaat, 8 Oktober 2010

Bila Duit Halal Jadi Haram



Satu ketika aku menjadi ahli jemaah AJK surau di Kpg Guar Jering. Aku menjadi salah satu biro surau. Klu apa yg berkaitan dgn hal surau aku la yg kena pi adjust dulu.
Hari bertukar hari...Satu malam ada mesyurat agung Perlantikan Jawatankuasa Surau. Pengerusi/ Timb Pengerusi / adalah dikalangan orang PAS.Bendahari org PKR. Semua penduduk pakat-pakat mai surau..
.
Tiba2 ada yg mengangkat tangan utk bertanya..
Encik Lah : Saya nak tanya, mana duit rm30,000 (tiga puluh ribu) yg Najib bagi haritu?
Pengerusi: Aaaaa...aaaaa saya dah buat tingkap cermin sekeliling surau ini,beli PA & speaker2, dan upah simen dinding sikit bagi yg pecah akibat buat cermin itu hari serta cat warna hijau ni...
Encik Lah : Manadia penyata pembelian brg brg tu?
Pengerusi: Ceritanya begini. Najib bg duit rm30000 tu bukan dalam bentuk cash tp dlm bentuk voucher.
Encik Lah : Memang laa betoi 30000 tu dlm bentuk voucher...,tapi hang yg pi tangkap sub bina ini, bina itu , bila siap hang bagi la voucher tu kat dia..bila sub tu dapat duit cash hang dapat la persen skit kan..? Ingat kami ni bodoh ka apa?
1) Agak2 la , tingkap jenis sliding 5 set dan pintu sliding 2 set berapa dia punya harga? Agak2 sampai dak harga dalam 15000? TAK SAMPAI KUT NUU...
2) Agak2 la , PA system dan speaker2 tu brapa harga dia? sampai dak rm10000? TAK SAMPAI KUT.Tapi tentang PA system memang aku tau harga dia pasai aku memang peminat PA system dari dulu lagi..Harga PA system di surau ni hanya dalam rm3000 kebawah sekali speaker dan horn speaker yg berada diatas bumbung nuuu...
3) Agak2 la , cat hijau 5tin dan simen 10bungkuih sampai dak rm5000.Nak kata bayaq upah plak pakat-pakat ramai2 mai gotong royong cat surau
4) AJK surau terdiri drpd orang2 PAS 17org Pas / 4org PKR /1org berkecuali iaitu Tok Imam sendiri.Ketika itu aku masih dalam ketegori org kuat PKR lagi.
Maknanya orang2 PAS pun dah x kenal duit tu halal utk dimakan ker tidak?
Kata Fissabibillah....Buat kerja amal semua kerana Allah Taala.
Agak2 nya duit tadi halal ker haram utk dimakan? Duit surau tuu...woooo, engko giler ker nak makan duit surau tuu...
Untuk pengetahuan semua yg membaca...Datuk Seri Najib telah memperuntukkan RM30000 utk surau2 dan RM50000 utk masjid2 di setiap kawasan Parlimen Permatang Pauh ini.Iaitu tempat kubu kuat PKR.
Ketika itu saya memikirkan bagaimana Umno sendiri tidak memusuhi orang2 PKR dikawasan ini. Berterima kasih pada pemimpin kita iaitu PM kita sendiri. Dan bagaimana Anwar Ibrahim begitu kedekut utk mengeluarkan wangnya sendiri tatkala ketika dia berceramah pun masih kutip duit orang ramai. Lepas kutip bubuh plak dalam uncang-uncang. Ditempat sendiri pun begitu ramai orang yg susah,lagi keluarkan duit dan masukkan kedalam uncang.
"Kerajaan yg betul adalah hujan dari atas langit turun ke bawah. Ini pulak tidak, hujan pulak yg naik ke langit".Jadi terkalih...
Kenapa aku berkata demikian? Kerana orang-orang dibawah yg miskin plak yg kasi duit pada Anwar..lepas tu duit tadi masuk dalam uncang.Mana duit tu,kenapa simpan dalam poket dia?
Kalau kerajaan yg betul, duit tu mari dari pihak kementerian pusat dah agih-agih utk orang2 yg dibawah.
Anwar Ibrahim bukanlah seorang yg miskin..Hartanya dikatakan ada jutaan ringgit,wang yg dipinjam dan ada yg memberi dari rakan-rakan politik di luar negara.
Apabila aku merenungkan kejadian ini kembali...ini bermakna sekiranya PAS/PKR berkuasa di dalam surau maka musnahlah duit surau tersebut.
Dan apabila aku merenungkan kejadian ini kembali...ini bermakna sekiranya PAS/PKR berkuasa memerintah kerajaan maka musnahlah ekonomi negara.
Kisah Benar MP

Tiada ulasan:

Catat Ulasan